اتوپلاستي يا جراحي زيبايي گوش


 

نويسنده: محمد صوفي زاده




 
اتوپلاستي از دو بخش«oto» به معني گوش و«plasty»به معني ترميم و اصلاح تشکيل شده است. اين عمل در کساني انجام مي شود که دچار دفرميتي در لاله ي گوش خود هستند. دلايل اين دفرميتي عبارتند از
1ـ مادر زادي
2ـ به علت تروما
به طور مادرزادي لاله ي گوش انسان ممکن است به شکل هاي مختلف رشد کند. يک سرطيف آن عدم ايجاد لاله ي گوش به طور کامل است که به آن«Agenesis»مي گويند. يا ممکن است بخش هايي از لاله ي گوش تشکيل نشود يا بد شکل ايجاد شود. شايع ترين حالت، برجسته بودن لاله ي گوش است که مي تواند يک طرفه يا دو طرفه باشد. ممکن است به علت تصادفات و ضربات لاله ي گوش دچار صدماتي مثل کنده شدن بخشي از آن يا شکستگي در غضروف لاله ي گوش شود که که در اين حالت، بخصوص در افراد کشتي گير که حالت گوش گل کلمي پيدا مي کنند؛ براي اصلاح موارد ذکر شده جراحي اتوپلاستي انجام مي شود.

زمان مناسب براي جراحي لاله ي گوش دفرمه ي مادرزادي چه سني است؟
 

براي هر عمل جراحي ترميمي، بايد سن رشد آن عضو، مدنظر قرار گيرد.
لاله ي گوش انسان در سن پنج تا هفت سالگي به حداکثر رشد خود مي رسد و پس از آن ديگر رشد نخواهد کرد. لذا زمان مناسب جراحي در سنين قبل مدرسه است.

چرا قبل از سن مدرسه؟
 

دو دليل عمده در اين مسأله نهفته است. نکته ي اول همان سن رشد لاله ي گوش است که در اين سن تکميل مي شود و نکته ي دوم که حائز اهميت فراوان است، پيشگيري از صدمات روحي -رواني بچه در سنين مدرسه است. بچه هايي که لاله ي گوش برجسته دارند توسط دوستان و همکلاسي ها مورد تمسخر قرار مي گيرند و اين باعث صدمات روحي و انزوا طلبي بچه در اين سن مي شود. به همين منظور توصيه ي جدي ما به والدين اين است که بچه هايي را که گوش برجسته دارند، قبل از سن مدرسه و با مشاوره با متخصصين گوش و حلق و بيني در همان سنين تحت عمل جراحي قرار دهند.

آيا بعد از اين زمان نمي توان جراحي اتوپلاستي انجام داد؟
 

به طور قطع و يقين مي توان اين جراحي را انجام داد. حداقل سن جهت جراحي پنج تا هفت سالگي است. اما بعد از آن تا هر سني مي توان جراحي اتوپلاستي را انجام داد.

مراقبت هاي لازم بعد از عمل جراحي اتوپلاستي چيست؟
 

پس از عمل جراحي دو ، سه روز گوش ها پانسمان دارند و پس از آن پانسمان گوش برداشته و پس از ده تا چهارده روز بخيه هاي پشت گوش کشيده مي شوند. کل عمل جراحي از طريق برش پشت گوش انجام شده و هيچ گونه خط برش از جلو ديده نمي شود و رد برش پشت گوش نيز پس از مدتي محو خواهد شد.

آيا اين جراحي امکان برگشت دارد. يعني به وضع قبل برگردد؟
 

چنانچه عمل جراحي توسط جراحي با تجربه انجام شود، با به کار بردن روش هاي اصولي جراحي، اين عمل به طور دايمي انجام شده و امکان بازگشت آن وجود ندارند.

اطلاعاتي درباره جراحي زيبايي بيني
 

انحراف بيني چيست و چه عواملي سبب اين عارضه مي شود؟
 

بيني انسان از دو حفره تشکيل شده است که توسط تيغه يي از هم جدا شده اند. اين تيغه به طور معمول در خط وسط قرار دارد. چنانچه اين تيغه به يک طرف متمايل شود، انحراف بيني پيش مي آيد. اين انحراف گاهي باعث کجي شکل ظاهري بيني هم مي شود. اما در خيلي از موارد شکل ظاهري بيني ممکن است طبيعي باشد. علت انحراف بيني شامل هر گونه ضربه به بيني و صورت از بدو تولد است. گاهي، برخي عفونت ها هم مي توانند باعث انحراف بيني شوند. در برخي افراد، انحراف بيني به دليل وجود پوليپ در يک طرف بيني ايجاد مي شود.

چه روش هايي براي درمان انحراف بيني توصيه مي کنيد؟
 

انحراف بيني با تاثير منفي که بر تنفس انسان مي گذارد، مي تواند سبب بروز مشکلات عديده يي ازجمله تنگي نفس، عفونت سينوس ها(سينوزيت )مشکلات ريوي، قلبي و حتي بروز عوارض رشد مغزي شود. به اين دلايل، انحراف بيني نيازمند درمان بوده و درمان اساسي آن جراحي است.

آيا مي توان جراحي انحراف بيني را با جراحي زيبايي (رينوپلاستي) همزمان انجام داد؟
 

در صورتي که بيني شخص داراي مشکلات ظاهري بوده و خود بيمار نيز قصد جراحي زيبايي داشته باشد، مي توان جراحي انحراف بيني و رينوپلاستي را به طور همزمان انجام داد. بنا به تجربه ي شخصي ام، بيماراني که جراحي زيبايي و انحراف را همزمان انجام داده اند، نتايج بسيار درخشاني کسب کرده اند. پيشنهاد من به عنوان متخصص گوش و حلق و بيني و جراح زيبايي بيني به بيماران اين است که جراحي را به طور همزمان انجام دهند.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 104